Amb
els alumnes de quart de primària, estàvem estudiant les roques i els minerals;
Per apropar-nos a la formació de les roques sedimentàries, vaig proposar una
activitat sobre la formació de sediments, entre ells, la cristal·lització per
evaporació.
A l’aula
teníem cristalls de fluorita, quars, sofre,... Havíem observat i comprovat les
seves propietats. Ens preguntàvem si nosaltres podríem fer cristalls.
Decidirem
fer cristalls per evaporació de dissolucions de sal, i de sulfat de coure.
Com
que volíem veure tot el procés de cristal·lització , varem programar la càmera
Mòtic.....
Per
casualitat, va caure una gota de dissolució de sulfat de coure sobre la sal i
aquesta es va tornar verda.
Es
va crear molta expectació. Ens preguntàvem:
Què
fa que canviï el color de la sal?. Cal imaginar i dibuixar, què passa?/ com
passa?/ i perquè passa? Varem posar en comú totes les idees que teníem,
per saber que ens calia conèixer i
esbrinar.
Decidirem
fer comprovacions per tal de saber què és el que fa canviar el color. Cada grup
disposava d’aigua sal i sulfat de coure; càpsules de petri, espàtules i
pipetes.
Comencen
els descobriments:
- Si barregem la sal sòlida i el sulfat de coure sòlid
ens queda una barreja dels dos materials, on es veuen les diferents substàncies
i no es torna verd.
- Si posem l’aigua al damunt d’aquesta barreja, veiem
que es torna verd.
- Si posem la dissolució de sal i aigua al
damunt del sulfat de coure sòlit ens surt aquest material verd.
- Si posem la dissolució de sulfat de coure i aigua
damunt de la sal sòlida, també ens canvia de color.
Ja
sabem que l’aigua és el desencadenant del canvi. Però...Per què passa?
Varem
trobar molta informació a Internet sobre aquests tres materials, com es
comporten, com son, on es troben, per a què serveixen, com poden canviar, què
els fa canviar... però descobrirem una cosa que ens sorprengué molt, i és que
la sal,l’aigua i el sulfat de coure tenen un nom químic,que es representa amb
lletres i números.
Sulfat
de coure -----------SO4Cu
Aigua
-----------------------H2O
Sal
--------------------------Cl Na
Varem
intentar interpretar aquestes lletres i aquests números per poder entendre una
mica més el canvi que havíem vist.
Cada
element estava representat per una lletra, nosaltres també la varem
representar amb un color.
S
Groc
O
Blau
H
Blanc
Cl
Vermell
Na
Taronja
Vaig
proposar fer una representació amb el cos, per entendre el que havia passat.
Cada
nen representava un element, per tant, tenia una lletra i un gomet del color
corresponent.
Varem
trobar moltes combinacions possibles, que defensàrem davant de la resta de
companys i companyes; Segurament una d’aquestes representacions havia de
ser el material de color verd que ens havia aparegut. També Varem explicar el
canvi, dibuixant i escrivint les nostres intuicions.
En
posar en comú els resultats, varem intuir que en el canvi s’havia format una
substància nova que estava formada per parts de les que ja hi havia (sal,
sulfat de coure i aigua) però organitzades d’una altra manera.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada